Visada labai įdomu
pasidairyti į šarvuotas mašinas, ypač smagu pasižiūrėti, kas slepiasi po
kiekvienos iš jų šarvais. Tokia proga visada atsiranda Live Firing Show,
karinės technikos ir ginkluotės parodoje Pabradėje. Parodos atidarymas vyks tik
rytoj, šiandien čia pluša tik parodai besiruošiantys kompanijų atstovai ir keletas
parodos organizatorių. Tarp jų ir Lietuvos šaulių sąjungos vado pavaduotojas
ats. mjr. Židrūnas Šadauskis bei aš. Jau ne pirmą kartą esame atsakingi už demonstruojamų
pavyzdžių įvežimą ir jų saugumą Lietuvoje, todėl gamintojai nuo mūsų paslapčių neturi.
Bičiulis Jarmo atitempia visus vairuotojus ir ugnies sistemų operatorius – abi mašinos
trumpam mūsų žinioje. Pradėjome nuo šarvuoto transporterio Patria AMV su norvegų
Kongsberg kompanijos bokšteliu, tačiau šiai mašinai bus skirtas sekantis įrašas
tinklaraštyje. Šį kartą pakalbėsime apie suomių pademonstruotą naujieną – šarvuotą
transporterį Patria 6x6. Tokį patį, kokius ką tik užsakė Latvija. Jeigu žiūrite
laidą „Mūšio laukas“, tai Aleksandras Matonis šią mašiną jums jau pristatė. Na,
ne visai tokią, nes ant „mūsiškės“, demonstruojamos parodoje, sumontuota 120 mm
minosvaidžio sistema NEMO, tuo tarpu DSEI parodoje Londone, kurioje reportažą
darė „Mūšio laukas“, ant Patria 6x6 buvo sumontuotas belgiškas nuotolinio valdymo bokštelis Cockerill CLWS su
30 mm pabūklu. Bet pradėkime nuo pačio bazinio transporterio.
Šarvuotos mašinos taip
pabrango, kad tapo nebeįperkamos daugeliui pirkėjų. Dauguma didžiųjų Vakarų
valstybių neketina investuoti į pigesnių mašinų kūrimą, tačiau į šią galimybę
greitai ir lanksčiai sureagavo Suomijos gamintojas, Patria koncernas, pasiūlęs
naują galimybę – 6x6 šarvuotą transporterį, kol kas dar negavusį jokio aiškaus
pavadinimo, ir reklamuojamą kaip „Patria 6x6“. Buvo atsigręžta į 8-to
dešimtmečio sėkmingą produktą – SISU XA-180 PASI šarvuotą transporterį. Patria atstovai
sako, kad naujasis Patria 6x6 yra visai nauja mašina, ir čia jie yra dalinai
teisūs. Kaip pagaminti pigesnį šarvuotą transporterį? Vienas iš racionaliausių
būdų – panaudoti dalį standartinio, karinio ar komercinio sunkvežimio dalių.
Tai apribos galimybes transporterį stipriau apšarvuoti, tačiau leis ant jo patogiai
montuoti įvairias ginkluotės ar kitas specialios technikos sistemas. Kaip
laidoje „Mūšio laukas“ (S3E5) sakė Patria tarptautinės partnerystės prezidentas
Jukka Holkeri – „manau radome tinkamą rinkos vietą, mums pavyko identifikuoti
poreikį. Kad ginti savo šalį, reikia įperkamos mašinos, kuri būtų įvairių
konfigūracijų, naudojama įvairiems tikslams, ir kad pajėgtumėte jų įsigyti
daug“. Kaip jau minėta, šia galimybe pasinaudojo Latvija – už 200 mln. Eur
įsigis 200 šešiaračių transporterių, pirmus planuoja gauti 2022, o paskutinių
sulauks 2029. Mašinos bus gaminamos Latvijoje, kurios pramonė 7 metus turės
darbo vietų jų gamybai, o vėliau – priežiūrai ir remontui. Kas žino, galbūt Latvijos
įmonės įsijungs ir į bendrą Patria gamybos grandinę, kaip tai padarė Lenkijoje –
šiandien Lenkijos pramonė gamina Patria AMV korpusus, kurie buvo patobulinti
atsižvelgus į pagal licenciją gamintų lenkiškų Rosomak (polonizuota Patria)
eksploatacijos patirtį. Kaip visada, vietinio
gamintojo šarvuočius perka ir Suomija – pasirašytas kontraktas per kelis artimuosius
metus įsigyti 160 vnt. Patria 6x6 savo kariuomenei.
Ką gi, pats laikas pereiti prie pačios mašinos. Jas abi pasitikome smagiai išsišiepę. Gražuolė Patria AMV (8x8) ir bjaurusis ančiukas Patria 6x6. Oras puikus, nuotaika šventinė, kažkaip pasimiršo vakarykštis nuovargis, juokingi (pro ašaras) nuotykiai muitinėje. Patapšnojome Patrias (o ką, gal pakeliui pakeitė į kartonines), apžiūrėjome, pasifotografavome ir leidomės pirmyn.
![]() |
LŠS vado pavaduotojas ats. mjr. Židrūnas Šadauskis (kairėje) ir aš |
Va taip smagiai pradedame dieną. Mašinas pristatome saugiai ir greitai. Priparkuojame ir einame ilsėtis. Į parodos vietą abi Patrios atrieda savo ratais, smagiai keldamos poligono keliukų smėliuką. Keturių ašių (8x8) Patria AMV yra gerokai mažesnė nei jaunėlė Patria 6x6.
![]() |
Patria 6x6 su NEMO sistema kairėje, Patria AMV - dešinėje |
Patria AMV tiesiog pritrenkia savo variklio garsu, tiksliau pasakius - jo nebuvimu. Išgirsti ją atvažiuojant praktiškai neįmanoma net stovint šalia. Bet apie šią įdomią mašiną su dar įdomesniu bokšteliu pakalbėsime kitame įraše. O mūsų šiandienio herojaus - Patria 6x6 - variklis atrodo dirba net per garsiai. Iš tiesų ne taip ir garsiai, bet po AMV keliamos tylos net lengvosios mašinos girdisi kaip traktoriai. Kol AMV "sulaksto" ištraukti užstrigusius Patrios ir Kongsberg firmų mikroautobusus, apžiūrime Patria 6x6 atidžiau. Panašu, kad dizainerio iš Italijos šiai mašinai nesamdė 😀.
![]() |
Patria 6x6 |
![]() |
Patria 6x6 |
![]() |
Neapsigaukite - erdvės viduje daug daugiau, nei atrodo. Už sėdynių lieka įspūdingas tarps viskam susikrauti, nėra jokių kyšančių ir vietą užimančių konstrukcijos detalių, jokių laidų, jokių "spintelių" - nieko nėra. Meti kuprines, dėžes su šoviniais, granatsvaidžius, vandens ir maisto pakuotes. Galima ir akordeoną. Nuotraukoje matome dvi patogias kėdes, įtaisytas taip, kad sprogus minai geriau apsaugotų karį. Šiandien apžiūrėtoje Patria 6x6 ant jų sėdi du minosvaidžio sistemos NEMO užtaisytojai. Šarvuotame transporteryje, skirtame pervežti pėstininkų skyrių, yra 10 tokių kėdžių, dar 3 vietos skirtos mašinos ekipažui. Sėdėti yra labai patogu, neįpratai daug vietos kojoms ir nereikia brūžintis pečiais su kaimynais - dar vienas erdvaus kėbulo privalumas.
![]() |
Patria 6x6 vidus. Matosi NEMO užtaisytojų kėdės |
Viduje dar pasidairysime vėliau, kai kalbėsime apie minosvaidžio sistemą, o dabar sėskimės į vairuotojo kabiną. Joje viskas paprasta, akys neraibsta nuo mygtukų ir jungiklių gausos, viskas patogiai po ranka, viskas aišku.
![]() |
Patria 6x6 vairuotojo vieta |
O štai vaizdas pro langą - kaip kine. Trys patogūs valytuvai (valytuvai, stiklų ir veidrodžių pašildymas - geroji ir rūsčių suomių pusė).
Vairuotojo kabinoje nepadoriai daug vietos. Daugiau, negu komerciniame sunkvežimyje. Man čia labai patiko, pritrūko tik kavos ir šiltų bandelių.
Iš priekio žiūrėti į mašiną visiškai neįdomu. Netgi nyku. Nė vienos detalės pagražinimui
Įlipimas į vairuotojo kabiną irgi ne pats patogiausias, nors ir skųstis labai nėra kuo, ir nieko geriau čia nelabai sugalvosi. Privalumas yra plačios durys ir milžiniškas ranktūris pasilaikyti įlipant. Vėl paminėsiu tą nelabai patogią kilpą kojai padėti. Visgi analogiško vokiško transporterio TPz Fuchs durys man šiek tiek patogesnės.
Iš vairuotojo skyriaus į gale esantį minosvaidžio įgulos ir amunicijos skyrių galima nesunkiai prasisprausti pro va tokį koridorių. Galima šioje erdvėje ką nor padėti. Tai įmanoma tik dėl suomiškai erdvaus ir racionalaus korpuso. Nelabai gražus, bet patogus eksploatacijoje.
Užmeskime akį į važiuoklę. Viskas labai paprasta. Vieni sakys, kad pernelyg paprasta mūšio laukui, kiti - kad paprasta prižiūrėti ir remontuoti. bet kokiu atveju pigesnė važiuoklė, kurioje panaudota ir sunkvežimio elementų, labai sumažina šarvuotos mašinos kainą, supaprastina ir atpigina jos eksploataciją. mano nuomone, jeigu jau pirkdamas renkiesi ekonominį variantą, tai važiuoklė yra tai, ko tau reikia. Lenkiškų Rosomakų (polonizuota Patria) patirtis Afganistane leidžia tokios važiuoklės labai nebrokyti. Pats jomis ten nevažinėjau, girdėjau iš lenkų. neturiu pagrindo netikėti Rosomakus Afganistane prižiūrėjusiu ginkluotės karininku, kažkada man detaliai aprodžiusiu visą mašiną. Tada negalėjau fotografuoti, o šiandien - prašom, kiek širdis geidžia, Patria atstovai leido paveiksluoti viską.
Suprantu, kad daugeliui skaitytojų labai rūpi, kokie yra šios mašinos šarvai. Žinau, kad žemesnis nei STANAG 6 jūsų nepatenkins. Priminsiu, kad mašina skirta demonstracijai parodose, todėl jos šarvavimas skyrėsi priklausomai nuo vietos, ir aš jį įvertinčiau kaip STANAG 1 ir 2. Sustiprinti šarvus galima, tačiau nemanau, kad Patria 6x6 apsaugą galima sustiprinti daugiau nei iki 3 lygio. Tačiau šarvuotam transporteriui, kuris neturėtų jaustis tanku ir neturėtų lįsti į mūšio lauką po priešo ugnimi, to visiškai pakanka. Matote, mūšio lauke yra ne tik lengvų ginklų. Mūsų regione eventualaus karo metu tektų susidurti su tikimybe "pasigauti" ir 125 mm tanko sviedinį, ir prieštankinę raketą "Kornet", ir daug kitų senesnių, bet galingų sviedinių ir raketų, kuriems visiškai tas pats - STANAG 6 + ar STANAG 2 pagal "popierius". Nes raketos muša per šarvą, ne per techninį pasą.
Priminsiu - Patria 6x6 yra taksi iki mūšio lauko ir platforma montuoti paramos priemonėms ir specialiai technikai. Būtent tai, ko savo pasirinktai gynybos koncepcijai norėjo latviai. Na, norėtų daugiau, bet kaina yra labai svarbus ir dažnai lemiamas faktorius. Norite pasiginčyti - pasiimkite kišenpinigius ir nusipirkite iš salono Mersedesą".
Apie pačią mašiną šiandien tiek, o dabar keliaukime prie 120 mm minosvaidžio sistemos NEMO. Gamintojai sako, kad gali sumontuoti bet kokį bokštelį su bet kokia ginkluote. Ir jie teisūs - gali. Bet ar to reikia? 120 mm minosvaidis - būtent tai, ko reikia. Ir ko šiandien ieško Lietuvos kariuomenė.
Taigi - vėl truputėlis istorijos. Suomių Patria su britų BAE sukūrė tiesiog puikią sudvigubinto 120 mm automatinio minosvaidžio sistemą AMOS, sumontuotą visiškai autonominiame bokštelyje.
![]() |
Patria AMOS, gamintojo nuotrauka |
Antra vertus, ieškoti eksportinių variantų ir toliau tobulinti AMOS suomiams šiek tiek trukdė sistemos "bendrasavininkiai" britai. Problemą išsprendė sukurdami sistemą NEMO, kurią ir Live Firing Show 2021 ir pamatėme sumontuotą ant Patria 6x6.
Taigi, gale sėdi 2 užtaisytojai, kurie iš amunicijos skyriaus
ima štai tokias minas
ir deda jas štai čia, kur pažymėta raudonai
Naudojamos standartinės NATO minos, tinka ir šiandien naudojamos Lietuvos kariuomenėje. Tereikia tokio nedidelio metalinio "gaubtuvėlio", uždedamo ant minos "uodegos".
![]() |
Mina su ant "uodegos" uždėtu "gaubtuvėliu" |
Apibendrinant: Suomijos Patria koncernui pavyko sukurti sąlyginai pigią ir labai racionaliai sukomponuotą mašiną. Tačiau jeigu ieškote pėstininkų kovos mašinos arba geriau šarvuoto transporterio - Patria 6x6 tikrai skirta ne jums. Viena iš alternatyvų Patria 6x6 būtų vokiškas šarvuotas transporteris TPz Fuchs. Pastarasis lenkia "suomį" pagal daugelį parametrų, tačiau Patria 6x6 yra pigesnis ir erdvesnis pasirinkimas. Abi mašinos turi bendrą potencialių pirkėjų ratą, tačiau tuo pačiu taikosi ir į kiek skirtingus pirkėjus.
Kurią iš jų norėtumėte matyti Lietuvoje jūs?
Nuotraukos iš mano asmeninio albumo, jeigu neparašyta kitaip, fotografuota mano ir Ryčio Misiūno.
Support Egidijus Papečkys at Contribee!
EgidijusPapeckys is creating Military and History News by Egidijus Papečkys | Patreon
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą